Now Reading
Lumile fascinante ale istoriilor alternative – S. M. Stirling

Lumile fascinante ale istoriilor alternative – S. M. Stirling

Lumile fascinante ale istoriilor alternative - S. M. Stirling

Din cauza unui cui, s-a pierdut o potcoavă,
din cauza unei potcoave, s-a pierdut un cal,
din cauza unui cal, s-a pierdut o bătălie,
din cauza unei bătălii, s-a pierdut un regat,
și toate din cauza unui cui pentru potcoavă.

 

Există forțe largi, impersonale ce acționează în istorie. Să zicem că Cristofor Columb a murit de copil așa cum mureau atât de ușor copiii în timpurile sale. Desigur că altcineva ar traversa Atlanticului dar detaliile ar fi altele dacă nu ar fi fost Columb acela, dacă altcineva ar fi făcut traversarea câțiva ani mai târziu sau mai devreme. Și acele schimbări s-ar fi propagat, cercuri pe apă, tot mai mari de-a lungul anilor…

Imaginați-vă o schimbare și mai mare. Poate cea mai rea consecință a marelui val de expansiune europeană a fost sistemul de sclavi și plantații din Lumea nouă, care, în cele din urmă ar fi dispărut de la sine sau ar fi fost spulberat de tunurile lui generalilor Grant și Sherman.

Totuși, dacă un țandără din acest sistem drăcesc ar fi căzut pe un teren fertil și ar fi crescut? Să spunem că potențialul geo-politic al Africii de Sud, atât de neglijat de stăpânii săi olandezi, ar fi căzut pradă… ar fi constituit o bază pentru ca acea sămânță germineze și să crească, neținută-n frâu de vecini liberi și puternici, până când ar fi fost prea puternică pentru a fi stârpită. Un fel de „Anti-America”, reprezentând toate tarele civilizației occidentale.

Din acest gând s-a născut istoria alternativă a Dominației Draka și i-am relatat creșterea și transformarea într-o distopie compusă din patru romane. (S M Stirling)

 

Stephen Michael Stirling este unul dintre cei mai prolifici scriitori de istorie alternativă și, totodată, unul dintre cei mai buni. Este canadian născut în 1953 în Franța, la baza aeriană canadiană de la Metz și a crescut în Europa, Africa și America de Nord. Din 1985 până acum a publicat aproape cincizeci de romane, singur sau în colaborare cu alții, aceștia alții fiind David Drake, Anne McCaffrey, Jerry Pournelle… De la fantasy la Hard Science, de la SF militar la „novelizări”* de filme și seriale TV, el este unul dintre maeștrii recunoscuți ai distopiilor / universurilor paralele / istoriilor alternative / ucroniilor perfect construite (termenii aceștia sunt uneori interșanjabili, aproape că depinde de gustul fiecăruia, vezi **). De acum american naturalizat trăiește în sud-vestul Statelor Unite, în Santa Fe, New Mexico, iar hobby-urile sale sunt în mare parte legate de „meserie” – iubește istoria, antropologia și arheologia și este interesat de științe. Artele marțiale sunt principalul său hobby fizic.

[*Novelizarea este procesul invers ecranizării, transformarea în „cuvînt scris” a unei opere create pentru un alt mediu, cum ar fi un film, o serie TV, un album de benzi desenate sau un joc video.Aceste novelizări sunt adesea scrise de scriitori de renume pe baza unei versiuni timpurii a scenariului filmului sau serialului TV sau jocului video.]

 

Ciclul Draka cuprinde romanele Marching Through Georgia (1988), Under the Yoke (1989), The Stone Dogs (1990) și Drakon (1996) și rămâne una din marile sale realizări.

Mărșăluind prin Georgia, 1988

Nu știți cât de norocoși sunteți, băieți…

Marching Through Georgia, 1988
Marching Through Georgia, 1988

În 1782, loialiștii fugari în urma victoriei Revoluției Americane, regimente întregi cu familiile și sclavii lor au plecat din porturile Savannah și Charleston spre Africa de Sud unde au găsit o nouă casă și au edificat o nouă națiune – Dominația Draka, un imperiu al cruzimii și frumuseții, un popor de războinici.

Tot aici își găsesc refugiu și confederații învinși în urma Războiului civil american – 150.000 dintre aceștia se stabilesc în Drakia până în 1868.

1942: Războiul eurasiatic. Flotele Japoniei Imperiale efectuează raiduri asupra coastele Statelor Unite, din Panama până în Arctica. Wehrmacht-ul nazist spulberă Moscova și mătură din calea sa orice rezistență până la Urali. În sud, dominația Draka este un uriaș conglomerat militaro-industrial în care muncesc sute de milioane de sclavi și din care se revarsă tancuri și dirijabile și mașini cu aburi fără număr în timp ce legiunile de ieniceri se adună și pregătesc triumful și răzbunarea finală.

 

Sub jug, 1989

Ascensiunea și căderea Imperiului Drakan

Under the Yoke, 1989
Under the Yoke, 1989

O lume în care loialiștii, învinșii Revoluției Americane, nu au avut o Canada unde să se refugieze și au făcut-o în Africa de Sud. Această schimbare aparent minoră de realitate a făcut ca istoria viitoare a acelei lumi să fie total diferită de a noastră.

Refugiații și-au numit noua lume Drakesland, și și-au spus Draka. În Drakesland, acești proprietari de sclavi, Tories americani și urmașii lor, au creat o societate bazată pe principiul „toți oamenii sunt creați egali – egali sub jugul Draka”. După ce au pacificat Africa, s-au îndreptat spre nord spre Europa, cu același rezultat victorios. Acum e rândul Americii!

 

Câinii de piatră

Acum e rândul Americii

The Stone Dogs, 1990
The Stone Dogs, 1990

De la cucerirea Draka a Europei și a celei mai mari părți din Asia în anii 1940, Alianța condusă de americani și Dominația Draka s-au mulțumit numai să se supravegheze una pe alta, de peste oceane, „înghețate” doar de amenințarea garantatei anihilări termonucleare reciproce. În acest Război Rece nu poate exista nici un compromis, nici o destindere, nici o dărâmare providențială a zidurilor, ci doar dușmănie neîmpăcată până la final.

Alianța, folosindu-și superioritatea în computere și tehnologiile informației pregătește o lovitură mortală în războiului electronic. Draka, dețin supremația în manipularea fără limite a codului genetic al vieții și au astfel propria armă secretă. Ambele părți așteaptă doar momentul potrivit pentru a lovi decisiv.

Din conacele aristocrației Draka , de pe străzile unui New York alternativ și până la cele mai îndepărtate margini ale Sistemului Solar, Draka și dușmanii lor duc o luptă al cărei învingător va decide soarta Umanității – liberi pentru totdeauna sau sclavi pe vecie.

 

Drakon de S.M. Stirling, 1996

Acum e rândul nostru!

Drakon, 1996
Drakon, 1996

Gwendolyn Ingolfsson a fost prea aproape de experimentul „gaură-de-cârtiță” și atunci când acesta a eșuat a fost aruncată pe un Pământ paralel populat cu miliarde de oameni antici. Ca membră a Rasei Superioare Draka, modificată genetic pentru a domina sub-oamenii nemodificați, datoria ei este clară: să „sune” acasă. Să stabilească un cap-de-pod și să construiască o „gaură-de-cârtiță” prin care Rasa să vină în acest univers. Draka nu a mai avut de ceva timp ocazia unei cuceriri… Aducem câteva stații de luptă orbitale și localnicii vor fi… Cum era expresia aceea? Ah, da… prăjiți.

Detectivul-locotenent Henry Carmaggio a văzut mult sânge, atât în Cambodgia cât și în douăzeci de ani de muncă de poliție dar nimic ca în „Masacrul de la Depozit”.

Și acela a fost doar începutul. Ceva umbla liber în orașul lui, ceva inuman ascuns printre oameni, ucigând cu ușurința și precizia unui leopard într-o turmă de oi.

 

Drakas!

Antologie editată de S.M. Stirling, 2000

Drakas! Anthology, 2000
Drakas! Anthology, 2000

Lumea poate fi un loc de joacă suficient de mare pentru mai mult de o singură imaginație așa că aici sunt poveștile altor scriitori petrecute în același univers, oglinzi ce reflectă alte și alte oglinzi. (S.M. Stirling)

William Sanders – Custer Under the Baobab

John J. Miller’s – Hewn in Pieces for the Lord

Roland J. Green’s – Written by the Wind

David Drake’s – The Tradesmen

Jane Lindskold’s – The Big Lie

Lee Allred’s – The Greatest Danger

William Barton’s – Home is Where the Heart Is

Harry Turtledove’s – The Last Word

Anne Marie Talbott’s – A Walk in the Park

Markus Baur’s – Hunting the Snark

John Barnes – Upon Their Backs, to Bite ‘Em

Severna Park’s – The Peaceable Kingdom.

 

 

Următoarea hartă afișează o aproximare brută a expansiunii Dominației Draka, de la începuturi până la „Primul an al societății finale”, anul 2000. Să aveți în vederea că, pentru simplificare, se presupune că majoritatea granițelor naționale și teritoriale sunt similare cu cele ale cronologiei noastre, cu toate că, desigur, nu este așa.

drakamap

 

 

_____________________________________

**

Europenii vorbesc despre ucronie și mai puțin despre istorie alternativă dar aici părerile sunt împărțite, astfel, pentru unii, ucronia este doar un simplu subgen al SF-ului sau al ficțiunii istorice iar pentru alții, mai extremiști, este gen de sine stătător, de același rang cu Science Fiction, Fantasy sau fantastic.

O lume ucronică este un univers în care istoria a urmat un curs diferit: Confederația (sudiștii) a învins/a supraviețuit Războiului Civil american sau este anul 1964 și A. Hitler conduce Lumea sau Imperiul Roman / Imperiul aztec / Imperiul otoman este super-puterea mondială la începutul secolului XXI și așa mai departe.

Evenimentul care creează ucronia se numește punct de divergență și poate fi un general care face o alegere diferită, dezastre climatice, o epidemie, descoperiri științifice făcute mai devreme / mai târziu, o importanță figură istorică care supraviețuiește / moare în timp ce în realitatea noastră a murit / a supraviețuit etc. Înainte de acest punct de divergență istoria universului ucronic este aceeași cu a noastră, după, ea este mai mult sau mai puțin diferită.

 

Anglo-saxonii și în general toți ce le preferă conceptele folosesc mai degrabă termenul de istorie alternativă sau istorie contrafactuală. Unii consideră acest din urmă termen ca pe un sub-gen diferit, practicat în principal de istorici (mai ales militari), istoria contrafactuală constând la aceștia în examinarea unui eveniment (cel mai adesea o bătălie sau un război) și se răspunde la întrebarea ce s-ar fi putut întâmpla dacă lucrurile s-ar fi desfășurat sau sfârșit diferit. Spre deosebire de istoria alternativă / ucronie, istoria contrafactuală se concentrează pe consecințele pe termen foarte scurt ale evenimentului divergent, foarte rar să se proiecteze pe termen lung și este mai interesată de evenimentul istoric real, de personajele reale decât de alternativele ipotetice și ucronice.

Ucronia nu este un gen monolitic și potrivit teoreticienilor francezi de pildă, cuprinde și subgenuri, minore dacă le judecăm în ceea ce privește numărul de cărți, dar care pe de altă parte sunt lucrări foarte importante sau cu un mare succes comercial. Se poate vorbi despre:

Ucronia istorică este cea care corespunde pur și simplu definiției de bază: dacă un eveniment istoric se petrece altfel (sau deloc), ce se schimbă?

Ucronia personală unde nu cursul istoriei se schimbă (dar vezi mai departe oricum), ci cel al vieții protagonistului: în urma oricărui eveniment, adesea o buclă temporală (Replay de Ken Grimwood sau  Primele cincisprezece vieți ale lui Harry August de Claire North, traducerea de Alexandra Fusoi.)

Ucronia de ficțiune, unde ucronia nu are loc în lumea reală (DC cu Superman: Red Son, în care Kal-El aterizează în Rusia Sovietică….)

Ucronia fantasy în care Lumea este ucronică dar conține elemente fantasy, dragoni, elfi, orci etc cu exemple ca Dragonul maiestății sale de Naomi Novik, traducător Laura Bocăncios sau Jonathan Strange & Mr Norrell de Susanna Clarke, traducător Mădălina Stancu.

Discronia, un termen inventat de Eric B. Henriet, combină distopia și ucronia într-o lume  în care schimbările istorice ulterioare punctului de divergență au dus la o situație de coșmar din punctul nostru de vedere. Cel mai evident exemplu sunt universurile în care naziștii au fost cei care i-au învins pe Aliați în cel de-al Doilea Război Mondial. Ca și în cazul distopiei, discronia este adesea menită să ne alerteze cu privire la un pericol social, politic, religios etc., cu diferența că nu spunem „aceasta ți s-ar putea întâmpla în viitor”, ci mai degrabă „aceasta ți s-ar fi putut întâmpla”. Exemplele sunt atât de cunoscute, Omul din Castelul înalt de Philip K. Dick, traducere de Mircea Ștefancu, SS-GB (Marea Britanie sub naziști 1941) de Len Deighton, traducerea de Șerban Dobrin, Fatherland de Robert Harris.

Ucronia a posteriori Un roman scris în 2021 care se petrece în 2051. Cineva citește cartea în 2060 și presupunerile din aceasta au fost invalidate și nu corespund realității, de fapt, cartea care „anticipa”, a devenit o ucronie a „adevăratului 2051”, cu toate că nu a fost niciodată concepută ca atare. De exemplu Arthur C. Clarke ne vorbește în Odiseea 2001 și 2010 despre Uniunea Sovietică și sovietici.

Și în final ucronia istorică, cea care corespunde pur și simplu definiției de bază: dacă un eveniment istoric se desfășoară diferit, ce se schimbă?

Exemplificăm, în primul rând, cu ciclul prezentat de noi, Dominația Draka de S.M Stirling.

Apoi avem pe Harry Turtledove cam cu toate cărțile sale, Pavane de Keith Roberts, The Years of Rice and Salt de Kim Stanley Robinson, The Gate of Worlds și Roma Aeterna de Robert Silverberg, Visul de fier de Norman Spinrad, traducător Gabriel Stoian, Ciclul Hannibal de John Maddox Roberts, Sindicatul polițiștilor idiș de Michael Chabon, traducere de Iulia Dromereschi), Ada sau ardoarea de Vladimir Nabokov, traducerea de Horia Florian Popescu), Tancrède de Ugo Bellagamba.

 

 

Surse folosite:

Primele trei cărți ale lui S.M. Stirling din seria Dominației Draka au avut cu toate anexe copioase. Aceste comori de informație și documentare privind cronologia lumii Draka, din păcate, nu au fost incluse în ediția omnibus.

Anne Marie Talbott (AMT) se pare că a primit permisiunea de la S.M. Stirling pentru a pune aceste anexe pe net. La acel moment, eu (Peter Karsanow) am transcris ultima jumătate a anexelor pentru AMT pentru a le găzdui pe site-ul ei, care era la http://www.mindspring.com/~atalbott/, dar acum nu mai este. Când site-ul a dispărut, acele anexe au fost considerate pierdute, iar timpul și efortul necesar pentru a le re-re-transcrie m-a descurajat să le pun înapoi online. Dar, prin miracolul backup de fișiere, acestea au fost găsite, reformatate și puse la dispoziție pentru plăcerea amatorilor aici: https://web.archive.org/web/20090831181905/http://geocities.com/hentaihelper/drakaapps.htm

 

Situl oficial al autorului

https://smstirling.com/extras/

 

Eric B. Henriet

L’Histoire revisitée – Panorama de l’uchronie sous toutes ses formes (1999)

Encrage, Coll. Interface n° 3, 1999.

L’Uchronie (2009)

Ed. Klincksieck, Coll. „50 questions” n° 46, 2009.

 

Unofficial S.M. Stirling Fan Page

http://hem.bredband.net/b108107/stirling/index.html

 

The Domination Of The Draka

http://users.accesscomm.ca/geis/draka/index.html

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

© 2021 Revista SFF Gazeta SF. All Rights Reserved.

Scroll To Top