Now Reading
Un artefact extraordinar – „carnetul Dune” al lui Jodorowsky

Un artefact extraordinar – „carnetul Dune” al lui Jodorowsky

Un artefact extraordinar

Un obiect mitic al istoriei science fiction-ului și cinematografiei, o relicvă prețioasă de acum parte a legendei legată de „Cel mai mare film nefăcut vreodată”, a fost scos la licitație de casa Christieʼs la Paris și poate fi văzut de public la sediul acesteia din capitala Franței, pînă pe data de 18 noiembrie.

Ilustrație a unei nave pirat spintecată și din care scapă încărcătura de mirodenie (în albastru) de Chris Foss pentru filmul Dune de Alejandro Jodorowsky
Ilustrație a unei nave pirat spintecată și din care scapă încărcătura de mirodenie (în albastru) de Chris Foss pentru filmul Dune de Alejandro Jodorowsky

Acest volum cuprinde peste 3000 de desene realizate de Moebius, Foss și Giger, precum și o „tăietură” completă a filmului, formînd un storyboard. Volumul, în afara uzului ca bază de pre-producție a fost folosit și pentru a prezenta proiectul marilor case de producție americane în vederea obținerii de finanțare.

Drepturile de ecranizare ale romanului Dune au fost dobîndite în 1974 de un consorțiu francez condus de Jean-Paul Gibon, iar proiectul au fost încredințat franco-chilianului Alejandro Jodorowsky, un regizor veteran al teatrului de avangardă și autor a două din cele mai uimitoare filme suprarealiste ale anilor 1970.

Acesta a atras în proiect, pentru pre-producție pe Jean Giraud, alias Moebius, co-creator al revistei de benzi desenate Métal Hurlant și unul dintre cei mai prolifici și talentați desenatori ai generației sale.

„Giraud a făcut 3000 de desene, toate minunate… Scenariul lui Dune, datorită talentului său, este o capodoperă. Se pot vedea personajele „pe viu”, se urmăresc mișcările camerei. Se vizualizează tăieturile, decorurile, costumele… Toate acestea cu doar, de fiecare dată, cîteva trăsături de creion… Eram în spatele lui cerîndu-i diverse unghiuri de filmare, diverse încadraturi… Prin punerea în scenă a „actorilor” practic am filmat…”

 

Ilustrație a unei nave spațiale care transportă mirodenie (în albastru) de Chris Foss pentru filmul Dune de Alejandro Jodorowsky
Ilustrație a unei nave spațiale care transportă mirodenie (în albastru) de Chris Foss pentru filmul Dune de Alejandro Jodorowsky

În special pentru estetica navelor spațiale ale filmului, Jodorowsky l-a angajat pe Chris Foss, un artist britanic cunoscut pentru ilustrațiile sale în aerograf pentru coperțile romanelor lui Isaac Asimov și ilustrațiile din manualul de sex The Joy of Sex .

„Am vrut bijuterii, mașini-animale, mecanisme însuflețite… nave-uter, antecamere ale renașterii spre alte dimensiuni… nave-curvă propulsate de sperma ejaculărilor noastre pasionale … ornitoptere-colibri zboară pentru a sorbi nectarul vechi al stelelor pitice oferindu-ne sucul eternității…. omizi atît de vaste încît cozile le  dispar în spatele orizontului… mașini mai mari decît sorii, rătăcind nebune și ruginite, scheunînd ca niște cîini care-și caută un stăpîn… roți gînditoare ascunse în spatele meteoriților, așteptînd, camuflate ca roci metalice, pentru ca o picătură de viață să treacă prin acele franjuri galactice pierdute pentru a-și umple rezervoarele însetate cu secreții psihice”.

Hans Ruedi Giger în fața desenelor cu conceptul său al palatului Harkonnen pentru filmul Dune de Alejandro Jodorowsky
Hans Ruedi Giger în fața desenelor cu conceptul său al palatului Harkonnen pentru filmul Dune de Alejandro Jodorowsky

Pentru lumea Harkonnen, a fost adus Hans Ruedi Giger, ilustrator și artist vizual elvețian, cunoscut pentru operele sale, coșmaruri biomecanice.

 

„Tehnicalități”:

In-8 alungit (210 x 295 mm). 11 planșe color, autori Christopher Foss, Jean Giraud-Moebius și H.R. Giger, 1 pagină de titlu, 268 plăci monocrome, în principal storyboard-ul filmului cu dialoguri, legende și descrieri în franceză și engleză – studii de personaje, decoruri și vehicule, 1 pagină cu adresa tipografiei. Toate plăcile sînt reproduceri fotografice, imprimate numai pe spate.

Tiraj: această copie este numerotată 5 pe contra-placa inferioară. Sîntem conștienți de alte cîteva exemplare: unul a fost scos la licitație în urmă cu cîțiva ani, altul este în posesia lui Jodorowksy, așa cum se arată în documentarul lui Frank Pavich, iar un al treilea este parțial reprodus online. Nu știm dacă aceste alte copii cunoscute sînt numerotate și este dificil să se estimeze circulația totală. Se poate presupune că au fost produse între zece și douăzeci de exemplare.

Bradel de pînză bleu-ciel cu laminat pe placa superioară, reproducerea fotografică a proiectului de poster al filmului, după originalul de Christopher Foss, iar pe spate, piesa de titlu (datorită dimensiunii volumului și greutății sale, blocul de pagini este ușor detașat de legare. Unele pete pe margini și pe partea din spate a unor plăci; rămășițe de o încuietoare capsă-buton).


Casa Christieʼs Paris 22 noiembrie 2021 Licitația în direct NUMĂRUL 20079
Cărți rare și manuscrise, lotul 116

Despre obiect:
HERBERT, Frank (1920-1986), Alejandro JODOROWSKY (născut în 1926), Jean GIRAUD (1938-2012) și alții.
DUNE. SURESNES : TIPĂRIT PRIN ATELIERELE DE REPROGRAFIE INDUSTRIALĂ AVIAPLANS, [CIRCA 1975] Estimare EUR 25,000 – EUR 35,000

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

© 2021 Revista SFF Gazeta SF. All Rights Reserved.

Scroll To Top